Årsrapport 2017

Her finner du et sammendrag av vårt arbeid for dyrene i 2017:

Aktivister i hele landet deler ut brosjyrer

12 000 utdelte brosjyrer om et dyrevennlig kosthold

Brosjyrer med inspirasjon til å spise dyrevennlig blir delt ut over hele verden hver dag. For å hjelpe flere dyr ønsker vi å gjøre dette vanligere også i Norge med vår brosjyre «Gjør en forskjell«, som forklarer hvorfor og hvordan man kan spise mer plantebasert.

Kampanjen 2000 brosjyrer for dyrene skulle bidra til 2 000 utdelte brosjyrer – men endte med nesten 3 000 utdelte brosjyrer! I tillegg organiserte vi andre brosjyreutdelinger og arrangementer, slik at vi i løpet av året delte ut omtrent 12 000 brosjyrer til sammen! Brosjyrene ble delt ut på mange av landets gater, på festivaler, arrangementer og ved universiteter.

Hvorfor satset vi på brosjyreutdeling? Ifølge en undersøkelse fra Farm Sanctuary og The Humane League kan du redde et dyr for annenhver brosjyre du deler ut. Statistisk sett betyr det at vi redder 6 000 dyr!

 

Animal Insight-aktivister i Oslo

Inspirert mennesker på gater, festivaler og via sosiale medier

I løpet av 2017 organiserte vi – i tillegg til møter og sosiale sammenkomster – totalt 41 arrangementer! Vi har hatt stands i Oslo, Bergen, Fredrikstad, Trondheim, Jessheim og Sandnes, hvor vi har informert om dyrehold i Norge og hvordan man kan gjøre en forskjell. Vi har snakket med mennesker, gitt ut smaksprøver på dyrevennlige produkter, inspirert mennesker til å tenke nytt og svart på spørsmål. I tillegg til vårt arbeid på gater og festivaler, når vi ut til tusenvis av mennesker via sosiale medier.

Hvorfor satset vi på kommunikasjon med forbrukere? Forbrukere har makt: Hver gang de velger et produkt i matbutikken påvirker de hvordan tilbudet skal se ut i framtiden og dermed også hvordan dyrene skal ha det. . Ved å fokusere på både gater, festivaler og sosiale medier kunne vi nå ut til mennesker både lokalt og over hele landet.

 

Vegansk mat kan være billig og deilig

Inspirert mer enn 500 mennesker til å spise plantebasert i en måned

I januar 2017 jobbet vi sammen med Mari fra Vegetarbloggen for å spre oppskrifter og informasjon om et plantebasert kosthold. I 31 dager fikk deltagere og interesserte praktiske tips, matinspirasjon og bakgrunnsinformasjon. Selv om organisasjonen vår ble grunnlagt bare to måneder tidligere, klarte vi å inspirere 500 mennesker til å delta og hadde i tillegg nesten 1000 interesserte.

Hvorfor satset vi på motivasjon og informasjon til å spise plantebasert? Mange ønsker å spise mer grønt, men mangler kunnskap om hvordan de gjør det. Derfor ville vi sammen med Mari fra Vegetarbloggen vise hvor mangfoldig plantebasert mat kan være, og at det ikke er vanskelig å få til. Vi tror at hvert kjøttfrie måltid gjør en forskjell.

 

Vanessa fra Animal Insight snakker om hvorfor Animal Insight fokuserer på dyr i landbruket

Holdt foredrag om veganisme og deltatt i debatt om effektivt dyrevern

I løpet av året arrangerte vi to foredrag om hvorfor stadig flere velger å spise vegansk, og hvordan man selv kan gå over til et mer vegansk kosthold. Foredragene ble holdt i Bergen og Spydeberg, og var svært populære. Dessuten holdt vi foredrag på Trondheim Vegan Fair og Green Food Festival Jessheim.

Vi deltok også i debatten “How can we end Animal Suffering” organisert av Effektiv Altruisme UiO, hvor vi diskuterte hvilke strategier som mest effektivt kan hjelpe flest mulig dyr.

Hvorfor satset vi på å delta på debatt og på å organisere foredrag? Foredragene har vist oss at folk er interessert i å lære mer om plantebasert mat, men at kunnskap om hvordan man kan gjør dette i praksis mangler. Videre har vi lagt merke til at det er viktig å skape møteplasser for mennesker som bryr seg om dyrene og miljøet, slik at folk kan støtte hverandre når de reduserer kjøttforbruket eller planlegger aktivisme .

Debatten var et viktig bidrag til å finne de mest effektive tiltakene for å hjelpe flest mulig dyr.

 

Vegansk piknik med Animal Insight Norway

Filmvisninger og andre sosiale arrangementer

Sosiale arrangementer er hyggelige! I løpet av 2017 arrangerte vi både filmvisninger, pikniker, møter og andre sosiale arrangementer.

Hvorfor satset vi på sosiale arrangementer? Hvis vi vil jobbe aktivt for dyrene, trenger vi en inkluderende dyrevernbevegelse. Sosiale arrangementer kan fungere som en inngangsport for nye aktivister, til nettverking og gir en bedre gruppefølelse. De kan videre være både lærerike og være et samlingspunkt for diskusjon og viktig planlegging.

 

Støttet pelsvarslerne

I november organiserte vi vår egen innsamlingsaksjon for å hjelpe pelsvarslerne i Nettverk for dyrs frihet som ble dømt til å betale 550 000 kroner for å avsløre dyremishandling på en pelsfarm. En privat giver ga oss muligheten til å doble alle bidrag opp til 25 000 kroner, og til sammen samlet vi inn 50 640 kroner. Takket være blant annet vårt bidrag klarte pelsvarslerne til slutt å samle inn nok penger til å dekke hele beløpet!

 

Animal Insight i tall / Transparens

Utgifter totalt: – 21 383 kr
2000 brosjyrer for dyrene-kampanjen: – 5008 kr*
Innkjøp av varer for videresalg: – 1508 kr
Kontogebyrer: – 74 kr
Trykking av 40 000 brosjyrer inkl. annonseinntekter: – 13 387 kr
Utstyr: – 1406 kr

Donasjoner og medlemsinntekter totalt: 28 125 kr

*Vi er veldig fornøyd med 2000 brosjyrer for dyrene-kampanjen, men konkluderte i etterkant med at vi brukte for mye penger på portokostnader. I 2018 planlegger vi å redusere denne kostnaden.

Ønsker du mer informasjon? Ikke nøl med å ta kontakt.